کلیه کدام افراد بیشتر آسیب‌پذیر است؟

دکتر منصوره منصوری، متخصص اورولوژی گفت: افراد مبتلا به دیابت، دارای فشار خون بالا، کلیه‌های پلی کیستیک، سنگ کلیه و سرطان پروستات و افرادی که نمک زیادی مصرف می کنند، بیشتر در معرض نارسایی کلیوی قرار دارند.

دکتر منصوری اظهار کرد: درباره سلامت کلیه ها، عده‌ای بیشتر در معرض خطر قرار دارند و بسیار مهم است که این افراد متوجه ی این خطر باشند و تحت نظارت قرار گیرند؛ مثلا تعداد زیادی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند، دچار نارسایی کلیوی می‌شوند.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: این موضوع ممکن است به صورت دفع پروتئین خفیف در ادرار باشد یا ممکن است اوره خون افزایش یابد و نارسایی کلیوی پیدا کنند؛ بنابراین دیابت به رگ‌ها و عروق بدن، انتهای چشم، مغز، قلب و کلیه‌ها آسیب می‌زند.

وی با اشاره به این‌که این بیماران باید از نظر سلامت کلیه ها تحت نظارت قرار گیرند و به صورت دوره‌ای آزمایش و بررسی شوند، افزود: همچنین فردی که فشار خون بالا دارد، باید مواظب باشد تا دچار آسیب کلیوی نشود؛ به طور طبیعی فشار خون به کلیه‌ها آسیب می‌زند و همیشه باید فشار خون این افراد توسط رژیم غذایی یا دارو کنترل شود.

منصوری با بیان اینکه فشار خون بالا باعث نارسایی کلیوی می‌شود، تصریح کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و فامیلی دارند باید توجه کنند؛ مثلا افرادی که کلیه‌های پلی کیستیک دارند یا در خانواده ی آن‌ها این بیماری وجود داشته است، به شکلی که کلیه به صورت خوشه انگوری پر از کیست می شود، مواظبت کنند چرا که تعداد قابل توجهی از این افراد دچار نارسایی کلیوی می‌شوند.

او گفت: ‌سومین عاملی که باعث نارسایی کلیوی و دیالیز می‌شود، کلیه ی پلی کیستیک است؛ این بیماری زمینه ارثی دارد و پدر و مادری که این بیماری را دارند، حتما باید مشاوره ژنتیک شوند و به روش‌هایی فرزند دار شوند که فرزند آنها دچار این بیماری نشود.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه می‌توان بوسیله ی تست‌هایی این بیماری را پیش بینی کرد؛ بنابراین تعداد قابل توجهی از افراد که سنگ کلیه دارند -به صورت ارثی و خانوادگی-؛ یا کسانی که سرطان پروستات دارند، باید مراقب باشند؛ چراکه اثبات شده است که این بیماری می‌تواند در اقوام و خانواده آنها به وجود آید و ما این افراد را در معرض خطر می‌دانیم.

منصوری تصریح کرد: گروه پر خطر یا در معرض ریسک باید خود را از سنینی که پزشک اعلام می‌کند تحت نظارت قرار دهند، اما جامعه عمومی و سایر افراد نیز باید تعادل را رعایت کرده و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند، بدترین  چیزی که می‌تواند به کلیه ها آسیب وارد کند، مصرف بیش از حد نمک است که متأسفانه در رژیم غذایی ما زیاد است.

این متخصص اورولوژی افزود: ثابت شده است حتی کودکانی که شیر گاو می‌خورند نسبت به کودکانی که شیر مادر می‌خورند، بیشتر در بزرگسالی در معرض فشار خون هستند؛ چراکه نمک شیر گاو بیشتر است و این آسیب از همان دوران طفولیت شروع می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی ما به گاو و گوسفند با علوفه نمک می‌دهیم تا اضافه وزن پیدا کنند، این نمک وارد گوشت و مدفوع حیوان می‌شود و ما این گوشت را مصرف می‌کنیم؛ حتی مدفوع آن را به عنوان کود استفاده می‌کنیم و همه اینها باعث می‌شود چرخه ی مصرف بیش از حد نمک ادامه پیدا کند؛ ضمن اینکه مردم بر سر سفره نیز نمک زیادی مصرف می کنند؛ به طوری که ما نسبت به میانگین بین‌المللی، نمک بیشتری مصرف می‌کنیم.

منبع:

www.ghatreh.com